Saturday 13 August 2011

Aya Sophia dari Gereja ke Masjid ke Muzium!

Sabda Rasulullah S.A.W. ketika menggali Parit Khandaq maksudnya : “Konstantinopel (Instanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera.” Hadis riwayat Imam Ahmad.


Pada tanggal 29 Mei 1453M, Sultan Muhammad al-Fateh dan para tenteranya berjaya menakluk Konstantinopel seperti hadis Nabi Muhammad S.A.W yang masyhur kira-kira 800 tahun sebelumnya. Sesungguhnya janji Allah dan para nabi adalah benar!. Sultan Al-Fatih segera menuju ke Gereja Aya Sophia. Sultan meminta pada pendeta untuk menenangkan orang-orang yang berada di dalam gereja dan mereka diperintahkan pulang segera ke rumah masing-masing dengan tenang dan aman.
Setelah itu Sultan memerintahkan untuk segera mengubah gereja menjadi masjid, supaya solat Jumaat dapat diadakan.Mereka menurunkan salib-salib, berhala-berhala dan menghapus semua gambar yang ada di dalamnya.Kemudian membuat sebuah mimbar untuk Khatib.
Malangnya dibulan Ramadhan yang mulia ini, kita dikejutkan dengan cubaan memurtadkan orang Islam oleh Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC). Majlis makan malam "Thanks Giving Dinner" yang turut dihadiri 12 orang Melayu Islam telah diperiksa Jabatan Agama Islam Selangor mengikut undang-undang. Pemeriksaan berdasarkan peruntukan Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor tahun 1995 iaitu 'Menghina atau Mempersendakan Ibadat Agama Islam di Kalangan Penganut Agama Islam Sendiri". Siasatan juga akan dibuat mengikut peruntukan Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor Tahun 1988 yang berkuat kuasa ke atas orang bukan Islam dan orang Islam.Baca SINI dan SINI


Seperti dijangka, menyalaklah puak-puak Kristian seolah-olah JAIS telah melakukan kesalahan.Dan menyalak juga anjing-anjing DAP menyatakan bantahan dan menuduh JAIS telah melakukan 'serbuan', tidak beretika dan memberi tekanan kepada menteri besar selangor, Khalid Ibrahim supaya meminta maaf. Seperti biasa, portal pro-pembangkang Malaysiakini dan Malaysian Insider menjadi juara kepada DAP serta bukan muslim dan memfitnah JAIS melakukan SERBUAN dan TIDAK BERETIKA.


Lebih malang, mendukacitakan, menghibakan, memualkan dan menghinakan apabila terdapat sebilangan orang Islam di Malaysia sendiri turut mempersoalkan tindakan JAIS ini:

1. Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor dari parti PKR dikatakan telah meminta maaf atas "serbuan" setelah didesak oleh Exco Selangor  Theresa Kok, Dr. Xavier Jayakumar dan Elizabeth Wong dalam mesyuarat MTES. Lebih menghairankan lagi apabila Khalid meminta semua Exco Selangor supaya tidak membuat kenyataan apabila Exco Selangor, Dr Hassan Ali dari parti PAS menyatakan sokongan kepada JAIS berdasarkan bukti-bukti kukuh.Baca SINI , SINI dan SINI


2. Khalid Abdul Samad, Ahli Parlimen Shah Alam dari parti PAS menyatakan bantahan terhadap tindakan JAIS. Seperti biasa, Khalid Samad terkenal dengan isu-isu kontroversi apabila dilihat lebih cenderung kepada DAP berbanding kepentingan umat Islam. Baca SINI, SINI dan SINI


3. Abdul Hadi Awang, Presiden PAS yang semakin "terperangkap" antara kegilaan ke Putrajaya dan kepentingan umat Islam di Malaysia. Setelah menukar strategi kepada kebajikan, perjuangan Islam telah dikesampingkan. Baca SINI dan SINI


Tidak terkecuali juga pihak-pihak yang suka menambah nasi, mencari populariti dan opportunis dalam segala isu yang berlaku terhadap umat Islam di Malaysia tanpa menyatakan pendirian mereka secara jelas tentang isu tersebut dan penyelesaian yang konkrit. Siapa lagi kalau bukan Dr Asri dan para peminatnya seperti Wardina.Baca SINI dan SINI


Mujur, di Malaysia kita masih mempunyai tokoh yang istiqamah dan gigh meperjuangkan Islam tanpa mengira pangkat, kedudukan, jawatan dan undi pilihan raya seperti Zulkifli Nordin, Dr Hassan Ali dan Ustaz Nasaruddin Tantawi. Selain itu, mufti Selangor Dato' Seri Mohd Tamyes dan mufti Perak Dato' Seri Harussani turut menyatakan sokongan kepada tindakan JAIS.
Mengambil iktibar dari peristiwa pembukaan Konstantinopel dan Aya Sophia oleh Sultan Muhammad Al-Fateh, dapat disimpulkan bahawa umat Islam amat bertoleransi terhadap bukan Islam. Namun, toleransi itu bukanlah ditahap membiarkan Aya Sophia (yang merupakan bangunan terhebat dan masyhur pada zamannya) terus menjadi gereja dan membiarkan Islam menjadi tenggelam dibayangi gereja tersebut.Apatah lagi membenarkan umat Islam dimurtadkan gereja tanpa tindakan yang keras! Kepada umat Islam yang masih mempertikaikan tidakan JAIS, lupakah kalian bahawa antara tugas Sayidina Abu Bakar setelah kewafatan Rasulullah SAW adalah MEMERANGI GOLONGAN MURTAD!


Mari kita renungkan firman Allah:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taatkan orang-orang yang kafir nescaya mereka akan menolak kamu kembali kepada kekufuran, lalu jadilah kamu orang-orang yang rugi." (Surah Ali Imran:149)


p/s: Masih menanti komen dan entri dari dua orang tokoh yang terkenal dikalangan mahasiswa / mahasiswi cenderung Islam, iaitu Ustaz Zaharuddin dan Ustaz Hasrizal. Kalau soal BERSIH, sangat PANTAS pula menyatakan sokongan.

No comments:

Post a Comment